PARNASİZM
Romantik şiire tepki olarak 19.yüzyılın ikinci yarısında Fransa’da
doğmuştur. Realizmi ve naturalizmi doğuran toplumsal ve siyasal koşullar,
parnasizm için de geçerlidir, realizm ilkelerinin şiire yansımasıdır. Kısacası
“şiirdeki gerçekçilik” olarak adlandırılabilir.
Fransa’da 1860′ta “Çağdaş Parnas”
adlı şiir dergisinin çevresinde toplanan sanatçılara
“ parnasyen ” adı verilmiş, bunların
oluşturduğu şiir akımı da Pamasizm olarak nitelenmiştir. Kısaca, Parnasizm,
“şiirde gerçekçilik” demektir.
Sanat için sanat görüşü benimsenmiştir. Şair
kuyumcu titizliğiyle çalışır. Şekil çok önemlidir. Dış dünyayı nesnel bir bakışla anlatır. Şiirde
ölçü, kafiye ve ses uyumu çok önemlidir. Bu
özelliği Parnasizmi Sembolizm'den farklı kılar.Şiiri,ışık,gölge,renk ve çizgilerle
sağlamayı düşünürler. Uzak ve yabancı ülkelerin efsanelerinden yararlanırlar.
Şairler şiirlerinde kişiliklerini gizlemişlerdir.
1. Parnasyen
sanatçılar “sanat için sanat” ilkesine sahiptir. Şiiri yalnızca
“güzellik” olarak görmüşler, onun toplumsal bir amacı olmasını kabul
etmemişlerdir.
2. Sanatçılar güzelliği yakalayabilmek için, biçim kusursuzluğuna önem vermişlerdir, ölçü, uyak ve sözcüklerin uyumun dikkat eden parnasyen sanatçılar şiirde seçkinlere seslendiler. Şiiri oluşturan sözcükleri, bir kuyumcu titizliği ile seçtiler.
3. Parnasizm sanatçıları, romantizmin duygu ve hayal yüklü lirik şiirine tepki gösterdiler. Yaşamı ve doğayı nesnel bir bakışla kavramayı hedeflediler.
4. Parnasizm eski Yunan edebiyatı ve Latin edebiyatına yeniden geri dönüştür. Sanatçılarında karamsar bir ruh hali vardır.
5. Parnasizmle birlikte, bilim ve fenle ilgili konular,felsefi düşünceler şiire girdi.
6. Egzotik konuları işleyen parnasyen, dilin açık ve yalın olmasına özen gösterdiler.
2. Sanatçılar güzelliği yakalayabilmek için, biçim kusursuzluğuna önem vermişlerdir, ölçü, uyak ve sözcüklerin uyumun dikkat eden parnasyen sanatçılar şiirde seçkinlere seslendiler. Şiiri oluşturan sözcükleri, bir kuyumcu titizliği ile seçtiler.
3. Parnasizm sanatçıları, romantizmin duygu ve hayal yüklü lirik şiirine tepki gösterdiler. Yaşamı ve doğayı nesnel bir bakışla kavramayı hedeflediler.
4. Parnasizm eski Yunan edebiyatı ve Latin edebiyatına yeniden geri dönüştür. Sanatçılarında karamsar bir ruh hali vardır.
5. Parnasizmle birlikte, bilim ve fenle ilgili konular,felsefi düşünceler şiire girdi.
6. Egzotik konuları işleyen parnasyen, dilin açık ve yalın olmasına özen gösterdiler.
Thedore De Bonville ( önemli yapıtları :
Fransız Şiirinin Küçük Kitabı, Akrobatik Şiirler)
Leconte De Lisse (önemli yapıtları: Antik
Şiirler, Barbar Şiirler, Trajik Şiirler )
Jose Maria De Heredia ( önemli yapıtı
:Ganimetler )
François Cooppe ( önemli yapıtları: Kutsal
Kalıntılar Korunağı, Alçakgönüllüler)
Tevfik
Fikret…………. şiir
Yahya Kemal
Beyatlı……. Şiir
Önemli Not: Pamasizmi Türk
edebiyatında tanıtan ve temsil eden ilk sanatçı Cenap Şahabettin’dir.
Bu sanatçı daha sonra sembolizmi
benimsemiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.